Høst er tid for nye tanker

Høsten er min favorittårstid. Ikke forstå meg feil – jeg er utrolig glad i sol og sommer. Men når bladene skifter farge og dekker plenen med all sin fargeprakt, når man endelig har kommet litt inn i skolehverdagen igjen og når det eneste man har lyst til er å løpe gjennom regnet for å komme hjem, sette seg under et teppe og se på nye sesonger av favorittseriene sine – da er jeg i mitt ess. Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det, men på høsten får jeg virkelig en godfølelse. Hver gang jeg lukter inn den litt fuktige høstfluften blir jeg rett og slett glad. Jeg vet ikke om det er fordi jeg har gode minner fra tidligere høster, eller om jeg er så flink og bygger og forventninger fra høst til høsten igjen kommer, men uansett er det utrolig koselig. I dag vil jeg snakke litt om hva man kan gjøre når mørket senker seg og bladene faller:
1. – Drikk te, kakao eller kaffe

Med unntak av kaffe, er varme drikker ikke noe man tar til seg så mye av i løpet av sommeren. Så lag den en kopp te, kryp under et teppe og les en god bok!

2. Se på gamle/nye tv-serier

Høsttid er tv-tid, i alle fall for min del. For mens de gamle favorittene returnerer med kjente fjes, skal nye serier prøve å kjempe seg til fast sendetid. Er det bare jeg som synes gjensynet med de faste tv-seriene er litt som å møte igjen gamle venner? Og det å analysere nye tv-serier og gjette på hvilke som vil bli bra og hvilke som vil bli tatt av lufta med en gang, det kan det ikke bare være jeg som liker veldig godt.

3. Hør på musikk:

Skolearbeid og te-drikking passer godt sammen med musikk. Jeg liker å høre på fransk radio (NRJ og Lemouv’ ftw!), men spotify og andre streamingtjenester blir flittig brukt når gjester er tilstede. I tillegg våkner jeg hver dag opp til Miksteip på P3, noe som påvirker meg til å lytte på gamle klassikere som M2M, Ghostbusters, James-Bond sanger osv. Musikk gjør alt bedre! Og selv føler jeg at høstmusikk er musikk som fører deg fra sommer til vinter – altså ikke den partymusikken man hører på gjennom sommeren, men samtidig ikke julesanger og de rolige melodiene man kommer seg gjennom vinteren med. MOUSTACHE har sin egen spotify (brukernavn: moustache-blogg) som det er mulig å snike seg inn på, dersom man trenger inspirasjon til spillelister.

4. Planlegg Halloween

Mange er glad i å kle seg ut og andre liker å pynte til Halloween. Jeg hører nok til i den siste kategorien, men det betyr ikke at jeg kan oppfordre dere som liker å kle dere ut til å planlegge! Alt ser mer gjennomført ut når man har planlagt det i forveien, og er det ikke bare utrolig koselig å glede seg til Halloween? Jeg lurer virkelig på om det kommer noen og spør om knask eller knep hos meg… For tror dere barna har lært at studenter ikke gir ut godteri? Ånei, jeg håper at tidligere studenter har vært snille og delt ut godteri, for jeg har så lyst til å delta i Halloween-feiringen! Eller kanskje man skal gå knask eller knep selv i stedet?

5. Rak plenen

Da jeg hadde besøk i helgen dro alle med seg høstblader inn på kjøkkkenet, så jeg har bestemt meg for å kjøpe en rake og rake plenen slik at det er mulig å komme seg frem til døren uten at skoene får et belegg av høstblader utenpå seg. Og det er jo gøy, for når man har fått samlet bladene i en haug så kan man jo leke med de! Kaste de opp i lufta, rulle rundt i bladene osv. Her er det kun fantasien som setter grenser.

6. Ha en jentekveld

Studiene (og festene) kan gjøre enhver person ganske sliten i lengden, og da kan det være lurt å slappe av en gang i blant. Oda, Janusa og jeg har satt av helgen som kommer til å ikke gjøre noenting og gleder oss masse! I studentbyen Trondheim skjer det noe hver dag, og det skal derfor bli utrolig godt å bare daffe rundt hele helgen. Vi har enda ikke hatt tid til å planlegge hva vi sådan skal gjøre helt konkret, men stikkord er: Pysj, ingen sminke, kaker, godteri, popcorn, film-maraton, jentefilmer, biff, dyner, puter og MASSE SØVN.

Det var slutten på høsttipsene fra meg i denne omgang, men del gjerne egne tips i kommentarfeltet. Jeg er nysgjerrig på hva andre liker å gjøre på denne fantastiske tiden av året!

– Ingunn

Leave a Reply

