Media og magasin

For tiden går jeg førsteåret på bachelorstudiet Media, IKT og design (MID) ved Høgskulen i Volda. Bacheloren leder ikke frem til noe bestemt yrke, men vil føre til grunnleggende kunnskap innen en del medierelaterte emner som foto, lyd, webproduksjon, design og flerkameraproduksjon.

I og med at jeg ikke har gått medier- og kommunikasjon på videregående er det meste nytt for meg, mens for en del andre vil det være mye repetisjon det første året. Lærerne forventer heldigvis ikke at du har gått media før, så vi starter med det grunnleggende først og tar det derfra.

Jeg vurderte også journalistikkstudiet, men fant vel ut at å lære om det tekniske og det “bak kameraet” fristet mer enn å være den som står foran. Tross i at jeg er veldig fornøyd med valget jeg tok, virker journaliststudiet fortsatt litt forlokkende. Jeg er glad i å skrive, men også glad i å leke med det tekniske bak sidene, så et yrke som blander disse to tingene hadde vært supert.

Den nyeste oppgaven vi har fått nå er å designe og produsere et magasin ved hjelp av Adobe InDesign. Å lage mitt eget magasin er noe jeg har hatt lyst til lenge, så denne oppgaven passet meg perfekt. Utgangspunktet for oppgaven er “Det beste/fineste/morsomste jeg vet”, så magasinet kan omtrent handle om hva man vil.

Jeg har tenkt litt på temaet Frankrike, rett og slett fordi jeg har mange idéer rundt temaet. Det første jeg tenkte på var klær og deretter mat, to ting jeg er veldig glad i. Tanken med Frankrike er at jeg kan få kombinert tre ting jeg er veldig glad i, nemlig mat, klær – og fransk.

PS: Hvis du noen gang lurer på hva du skal kjøpe i gave til meg, så skal du vite at jeg er veldig glad i fine skrivebøker som på bildet. Denne fikk jeg av søsteren min fra Big Sur i USA, og har nå blitt min magasin-planleggings-bok.

Mer om studiet kan du lese på høgskolens nettsider.

~ Aurora 

Leave a Reply

