Tanker om utveksling

Jeg har i mange år hatt et ønske om å lære meg fransk ordentlig, og i de siste årene – også tysk. Av den grunn har en utveksling ligget i planen lenge. Spørsmålet er bare hvor?

Jeg har lenge hatt en fascinasjon for det franske språket, stilen, maten og filmene. Jeg er klar over at ikke alle franskmenn er som Audrey Tatou, og at å flytte til Frankrike ikke automatisk fører med seg et liv som Amélie, men jeg har likevel lyst til å oppleve den franske kulturen ordentlig én gang i livet.

For et par år siden begynte jeg å lære tysk på skolen, ved siden av fransk, og startet derfor automatisk å tenke på utveksling til Tyskland i stedet for Frankrike. Kulturen er likere, landet nærmere, og språket er lettere å forstå. Mange fordeler altså, men det er også disse tingene som får meg til å tenke at det vil være lettere for meg å lære tysk når jeg er litt eldre, enn det vil være med fransk. Jo yngre man er når man lærer et språk, jo bedre.

Nå som jeg har begynt på en bachelor begynner det å nærme seg voldsomt. Andreåret er som oftest satt av til frie emner og mulighet for utveksling. Fristen for å søke om utveksling ved Høgskulen i Volda er 15. mars for høstsemesteret, så det vil si at hvis jeg skal studere utenlands hele andreåret må jeg bestemme meg innen et halvt år.

Hvis du tenker å studere utenlands bør du sjekke ut hvilke skoler universitetet eller høgskolen du studerer ved samarbeider med. Det er ofte enklere å dra til en av skolens samarbeidspartnere, fordi rådgiverne ved skolen din lettere kan hjelpe deg, og mye av det som må ordnes er gjerne klargjort.

Høgskulen i Volda samarbeider kun med tre skoler i Frankrike, hvor to av de ligger i Lyon. Mye peker derfor i retningen av at jeg havner i Lyon neste år. Jeg har riktignok nettopp begynt å tenke på utveksling fra Volda til Lyon, så mye er usikkert enda, men om det blir slik så blir det en stor omveltning; fra lille Volda til store Lyon.

~ Aurora

Leave a Reply

