Er du ikke på Tumblr!?

Sosiale medier blir stadig mer populært, og fler og fler nordmenn tar daglig i bruk medier som facebook, twitter og google+. Nyhetslinjen på facebook er preget av instagram-bilder, weheartit, nye blogg-innlegg og artige.no. Om man ikke er av typen som kaster seg om halsen på nye trender så fort de blir omtalt i media, kan det være vanskelig å vite hvilke plattformer man bør styre unna og hvilke man bør satse på. Som en som har laget kontoer på blant annet Facebook, Twitter, Tumblr, Weheartit, Instagram, Pinterest, Klout og Google+, vil jeg i løpet av året fortelle litt om de sosiale mediene jeg opplever som en positiv del av hverdagen.

Personlig var jeg i utganspunktet skeptisk til facebook, og var faktisk aktiv på twitter før jeg følte det nødvendig å også opprette en facebook-konto. Ved avslutningen av ungdomsskolen sverget jeg til aldri å skaffe meg Facebook fordi jeg ikke ønsket å holde kontakten med en haug med “falske” venner som jeg faktisk ikke engang likte. Men likevel ble det til at jeg i starten av videregående fikk meg Facebook, fordi jeg rett og slett gikk glipp av arrangementer i regi av  klassen som ble diskutert online. Nå har Facebook blitt en del av hverdagen, og jeg kan ikke lenger forestille meg et liv uten. Jeg er AVHENGIG av å stalke gamle og nye venner og jeg er antakelig ikke den eneste som har det slik.

Ettersom jeg antar at de fleste vet hva twitter og facebook er, har jeg valgt å fokusere på litt andre medier. Og i dag vil jeg snakke om Tumblr. Tumblr er min store kjærlighet. Mikrobloggnettstedet lar deg reblogge bilder, sitater og ikke minst – gif-bilder. På Tumblr finner du altså sitater av dine favorittkarakterer, yndlingskjendiser og bøker. Du finner morsomme gif-bilder, sanger, sladder og andre menneskers følelser. Mitt dashboard – som er den siden du kan forme slik du vil – er fylt med One Direction, The Vampire Diaires, Gilmore Girls, kjente sitater, bilder av fantastisk mat, bilder av luksuriøse hjem og andre ting vennene mine velger å dele med verden.

Så hva er poenget med dette dashboardet? Jo, man reblogger det man liker! Det er faktisk ikke vanskeligere enn det. Man kan velge å reblogge kun morsomme ting, kun pene ting, kun kule ting eller en blanding av alt. Det er helt opp til deg selv hva du ønsker å videreføre på din egen Tumblr-side. Og det er det som er så fantastisk med Tumblr, nettopp det at du former den slik du vil. Ved å følge dine virkelige venners tumblr-ere, kan du se hva de tenker og føler. Jentene i min venninnegruppe har alle hver sin Tumblr, og det er virkelig interessant å se hvor ulike tumblr-ere vi har, selv om vi i utgangspunktet er samme type personer.

Dersom du nå er blitt solgt på idéen om Tumblr,  vil jeg avslutte med et par av mine favoritt-tumblere:

Weird-teen-blogger: For en titt inn i det usminkete tenåringsliv. 

Curlytopstyles: One Direction, med hovedvekt på alles favorittkrølltopp, Harry Styles. 

Gastrogirl: God mat for fine jenter. 

Just-Stay-Forever: Minner litt om weird-teen-blogger, men med en litt mer elegant fremtoning. 

Books-and-coffee-lover: Bøker, kaffe og andre pene ting jenter liker. 

Fuckyeahcycling: For oss som liker sykling.

Og her er tumblr-ene til forfatterne bak Jentermedbart:

Aurora: Tjuetolv / Carina: Lasse-Anqeole / Helene: ThinkaThinka / Ingunn: Amazing Clothespin / Janusa: Sunshine and Ice Cream / Kristina: Ain’t nothing wrong with that / Oda: Do-re-mi-fa-sol-la-si

Happy tumbling, sier jeg bare!

– Ingunn

Leave a Reply

